| |
Marek | 24.03.2021 08:32:52 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: PL: Biała Podlaska
Posty: 672 #7580228 Od: 2017-4-13
| Robiąc przegląd motocykla doszedłem do układu chłodzenia. Przed wymianą płynu postanowiłem poczytać trochę w necie i instrukcji serwisowej. Wg instrukcji - wymiana co 36 m-cy, przegląd co 12. Wymianę robię bo nie wiem kto i kiedy go wymieniał. Po wymianie i tak muszę zrobić przegląd, a w zasadzie to sprawdzenie poprawnego działania całego układu chłodzenia. Procedura: 1. Sprawdzenie na zimnym silniku poziomu płynu (ma być do kreski LOWER) w zbiorniczku wyrównawczym (dodatkowo sprawdzenie czy nie ma w nim osadów, szlamów) 2 Odpalenie i rozgrzanie motocykla aż do włączenia i wyłączenia wentylatora chłodnicy (najlepiej kilkukrotne) i sprawdzenie zwiększenia poziomu płynu w zbiorniczku (jest wypychany z chłodnicy). 3. Po zgaszeniu i ostygnięciu do zimna silnika - kontrola ubycia płynu w zbiorniczku wyrównawczym (musi go ubyć, musi wrócić do chłodnicy) do poziomu LOWER. Uwaga do pkt 3 po wymianie płynu na nowy - po ostygnięciu, może być konieczność uzupełnienia płynu w zbiorniczku wyrównawczym spowodowana wydostaniem się powietrza z układu - w takim przypadku należy za jakiś czas zdjąć boczek i skontrolować poziom płynu w zbiorniczku.
Jakoś nigdy dotychczas nie robiłem takiego przeglądu/sprawdzenia, a natchnęła mnie na to rozmowa z Grzegorzem i informacje z zagranicznych forów. Ciekawostką jest też znaleziona w necie informacja o termostatach dużego przepływu. Wg producenta, firmy MotoRad, zapewniają one pełne otwarcie przy ciśnieniu 1 bar oraz wydajniejszy przepływ płynu chłodzącego, dochodzący do 216 litrów na minute przy 143 litrach w normalnych termostatach. Jeżeli kogoś to zainteresuje, to są do nabycia w Intercars pod symbolem Motorad 2040-82K i są zgodne z temperaturą OEM Hondy.
_________________ VRCC #39900 Nikt nie jest idealny. Chyba że ja. |
| |
Filipek | 24.03.2021 10:38:44 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: PL: Malbork
Posty: 354 #7580996 Od: 2018-9-25
| Hmmmm termostat z auta mazda i pochodnych. Może to być ciekawe rozwiązanie tym bardziej że też czeka mnie wymiana płynu. _________________ "Podczas dobrej jazdy na motocyklu przeżywasz więcej w ciągu 5 minut niż niektórzy ludzie przez całe swoje życie." |
| |
Marek | 24.03.2021 11:10:55 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: PL: Biała Podlaska
Posty: 672 #7581146 Od: 2017-4-13
| Info odnośnie tego termostatu i innych zamienników znalazłem na amerykańskim forum. Tu macie link http://www.jkozloski.com/generic_parts.htm Termostat od wiek wieków wygląda tak samo, nie dziwi więc, że ktoś w końcu coś zmodyfikował. Pewnie jak wywalicie te blachy z przed chłodnicy, to też chłodzenie będzie dużo lepsze. _________________ VRCC #39900 Nikt nie jest idealny. Chyba że ja. |
| |
Tomaz | 15.06.2021 12:20:52 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: PL: Kalisz
Posty: 53 #7831021 Od: 2021-6-15
| Impuls z termostatu idzie do układu zapłonu,jeżeli nie osiąga optymalnej temperatury zapłon jest przestawiany(i tu nie wiem,opuzniany-przyspieszany) w celu ograniczenia mocy. Pomysl ze silnik chodzi na 95% a nie zdziwię się jak większość naszych babci ma termostat lekko rozregulowany U mnie było tak,wymieniłem termostat razem z wydechami (Delkievic) i dostała takiej dynamiki ze kopara mi opadła,nie wiem której z tych dwóch bardziej to zawdzięczam ale jest fajnie 😍, |
| |
Marek | 15.06.2021 19:29:41 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: PL: Biała Podlaska
Posty: 672 #7832160 Od: 2017-4-13
Ilość edycji wpisu: 1 | Słyszałem o zmianie kąta wyprzedzenia zapłonu w zależności od obrotów (zmniejszony na wolnych a zwiększany na szybkich) Na zimnym to raczej dawka paliwa ma znacznie. Termostat jest czysto mechanicznym urządzeniem i nie idą od niego żadne impulsy. Tomaz skąd masz te wiadomości, możesz to rozwinąć? _________________ VRCC #39900 Nikt nie jest idealny. Chyba że ja. |
| |
Tomaz | 15.06.2021 20:06:36 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: PL: Kalisz
Posty: 53 #7832175 Od: 2021-6-15
| Hei Serwisówka strona 352 ,,the engine coolant temperature sensor adjusts the ignition timing according to coolant temperature,, |
| |
Tamago3 | 15.06.2021 20:30:48 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: PL: Dobrodzień
Posty: 72 #7832188 Od: 2021-3-20
| Tu nie ma słowa o termostacie tylko o czujniku temperatury _________________ VRCC # 33650 |
| |
Tomaz | 15.06.2021 20:46:16 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: PL: Kalisz
Posty: 53 #7832196 Od: 2021-6-15
| 😅, No właśnie chodziło mi o czujnik.sorry ale nie zmienia faktu ze termostat jest odpowiedzialny za odczyty w czujniku |
| |
Tamago3 | 15.06.2021 20:52:13 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: PL: Dobrodzień
Posty: 72 #7832201 Od: 2021-3-20
| Termostat nie jest odpowiedzialny za odczyt czujnika temperatury. Termostat zamyka lub otwiera obieg płynu chłodniczego w chłodnicy w zależności od temperatury rzeczonej cieczy. Jego mechanizm jest prymitywny, parafina pod wpływem ciepła rozpuszcza się co powoduje otwarcie zaworu termostatu. Poza tym nie jestem pewien ale chyba są dwa czujniki temperatury cieczy chłodzącej. Jeden powinien włączać wentylator chłodnicy a drugi zapala kontrolkę temperatury na obrotomierzu gry ta jest zbyt wysoka. _________________ VRCC # 33650 |
| |
Tomaz | 15.06.2021 21:24:17 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: PL: Kalisz
Posty: 53 #7832217 Od: 2021-6-15
| Termostat przez swoje prymitywne działanie reguluje temperaturę płynu chłodzącego którą odczytuje czujnik temperatury i podaje dane do map zapłonu w celu ich opóźnienie jeżeli temperatura jest niedostateczna,a to bezpośrednio wpływa na moc silnika. Także termostat jest mocno odpowiedzialny za odczyty na czujniku |
| |
Marek | 15.06.2021 21:24:18 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: PL: Biała Podlaska
Posty: 672 #7832218 Od: 2017-4-13
| Właśnie zgłębiam fora zagraniczne i piszą tam o czujniku temperatury w układzie chłodzenia, który przy 166 st F zmienia kąt wyprzedzenia zapłonu. Nie mogę doczytać o ile jest ta zmiana. 166F to nasze 74 st C - jeżeli rzeczywiście tak to działa, to przy uszkodzonym/zawieszonym termostacie można mieś jakieś niedomagania. _________________ VRCC #39900 Nikt nie jest idealny. Chyba że ja. |
| |
Tamago3 | 15.06.2021 21:25:58 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: PL: Dobrodzień
Posty: 72 #7832221 Od: 2021-3-20
Ilość edycji wpisu: 1 | Przy uszkodzonym termostacie silnik będzie się dłużej grzał ale się zagrzeje. Albo będzie się przegrzewał bo termostat się nie otworzy. A masz jakiś problem z układem chłodzenia że tak drążysz temat? _________________ VRCC # 33650 |
| |
Marek | 15.06.2021 21:31:33 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: PL: Biała Podlaska
Posty: 672 #7832223 Od: 2017-4-13
| Jeżeli o mnie chodzi to nie mam żadnego problemu. Przynajmniej do tego momentu nie miałem _________________ VRCC #39900 Nikt nie jest idealny. Chyba że ja. |
| |
Tomaz | 15.06.2021 21:33:17 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: PL: Kalisz
Posty: 53 #7832229 Od: 2021-6-15
Ilość edycji wpisu: 1 | Nie dogrzeje się niestety,przy temperaturze powietrza 8-9° temperatura nie przekraczała u mnie 40-50° |
| |
Marek | 15.06.2021 21:48:05 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: PL: Biała Podlaska
Posty: 672 #7832236 Od: 2017-4-13
| Przy zdjętych gaźnikach wymiana termostatu to moment. Czy jest inny, łatwiejszy dostęp - może ktoś z kolegów wymieniał i się wypowie. _________________ VRCC #39900 Nikt nie jest idealny. Chyba że ja. |
| |
Tomaz | 15.06.2021 21:55:40 |
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: PL: Kalisz
Posty: 53 #7832239 Od: 2021-6-15
| Od strony gaźników jest jeszcze ten czarny plastik/osłona ciężko się ja wyciąga. Można podejść od strony chłodnicy,tylko potrzebny łamaniec i końcówka bo samym imbusem troche mały ruch,mało miejsca. |